Brexit wegwijzer
Navigeer door de nieuwe regels met uitgebreide Q&A handel & logistiek
Door de brexitdeal zijn de regels om te handelen met het Verenigd Koninkrijk veranderd. Veel ondernemers hebben vragen over de nieuwe situatie. Daarom hebben wij een groot aantal vragen van ondernemers op een rij gezet, mét de antwoorden. Dit overzicht helpt je om je handel, import of export, met het VK soepel te laten verlopen.
laatste update 25-11-2021
Lees hieronder de belangrijkste vragen en antwoorden per onderwerp
a. Wat kan ik doen als ik niet tijdig beschik over een vergunning of als ik geen kennis van douaneformaliteiten heb?
Als je onvoldoende douanekennis hebt binnen jouw bedrijf is het advies om afspraken te maken met logistiek dienstverleners. Overweeg dan om de douaneaangifte uit te besteden aan een douane-expediteur, douaneagent of vervoerder. Bij het maken van de keuze voor het wel of niet uitbesteden van de douaneaangifte spelen verschillende zaken mee, lees hier de overwegingen. Hier vind je een overzicht van expediteurs die binnen Nederland actief zijn. Het uitbesteden aan een douane-expediteur vergt een heldere opdracht. Met de gratis brexit-tool leg je de basis voor duidelijke afspraken tussen jouw bedrijf en de expediteur.
b. Kan ik gebruikmaken van de regeling gemeenschappelijk douanevervoer in het handelsverkeer met het VK?
Ja. Je kunt gebruikmaken van de regeling gemeenschappelijk douanevervoer. Het VK is toegetreden tot de overeenkomst van het gemeenschappelijk douanevervoer. De werkwijze bij doorgaande NCTS-documenten bij binnenkomst over zee vind je hier.
c. Hoe ga ik om met niet-Uniegoederen die bestemd zijn voor het VK en waarvoor ik dubbele betaling (EU en VK) wil voorkomen?
Om dubbele belasting te voorkomen, moeten goederen onder douanetoezicht blijven. Niet-Uniegoederen kun je, bijvoorbeeld vanuit een douane-entrepot of uit een Ruimte voor Tijdelijke Opslag (RTO), weder uitvoeren naar het VK. Je hebt daarvoor een speciale vergunning van de douane nodig. Bij wederuitvoer uit een douane-entrepot moet je een aangifte tot wederuitvoer indienen. Deze moet ook de veiligheidsgegevens bij uitgaan bevatten. Bij rechtstreekse wederuitvoer uit een RTO, zoals een terminal, hoef je geen aangifte tot wederuitvoer te doen. Afhankelijk van de situatie moet je een summiere aangifte bij uitgaan of een kennisgeving van wederuitvoer doen. Niet-Uniegoederen bestemd voor het VK die de EU zijn binnengebracht, bijvoorbeeld onder dekking van een buiten de EU opgemaakt carnet TIR, kun je onder dekking van het carnet TIR doorvoeren naar het VK. Het laatste douanekantoor in de Unie is dan douanekantoor van doorgang.
d. Is er een handleiding voor Britse grensprocedures beschikbaar?
Het Britse Border Operating Model (BOM) is hier gepubliceerd. Dit model beschrijft de belangrijkste douaneprocessen die alle importeurs en exporteurs moeten voltooien, inclusief enkele aanvullende processen die alleen op bepaalde producten van toepassing zijn. Het BOM verwijst naar goederen die gaan tussen de EU en GB, niet Noord-Ierland.
e. Wat verandert er in de handel cq. het verkeer tussen de EU en Ierland?
Als je gebruikmaakt van een veerdienst of scheepsverkeer rechtstreeks vanuit Ierland naar het vaste land van de EU, verandert er niets. Bij vervoer via het VK kun je gebruikmaken van de regeling gemeenschappelijk douanevervoer. Hier vind je de Ierse richtlijnen voor chauffeurs.
f. Zijn er bijzondere bepalingen of formaliteiten waar ik rekening mee moet houden bij handel via het VK naar of vanuit Noord-Ierland?
Goederen uit het vrije verkeer van de Unie kunnen met toepassing van de regeling douanevervoer vanuit Ierland via het VK naar Nederland worden overgebracht (en vice versa). Vanaf 1-1-2021 is het VK toegetreden tot de overeenkomst Gemeenschappelijk douanevervoer waardoor een vervoersaangifte in NCTS het gehele traject geldig is. Let hierop goed in het VK, slechts een zeer beperkt aantal kantoren is bevoegd voor gemeenschappelijk douanevervoer.
Omdat er voor is gekozen geen fysieke grens tussen de Republiek Ierland en Noord-Ierland in te richten - de grens waarop normaliter Kantoren van Doorgang zouden liggen - is een Memorandum of Understanding ondertekend. Op basis hiervan bevinden genoemde kantoren zich aan de buitengrens van het ‘Ierse eiland’. Om zonder tussenkomst van de douane de goederen te kunnen ontvangen binnen een bedrijf of rechtstreeks te verzenden, is een aparte vergunning toegelaten afzender/geadresseerde vereist.
Voor de handel met het VK zelf geldt dat je goederen vanuit Nederland met bestemming VK moet uitvoeren wanneer deze zich in het vrije verkeer bevinden en wederuitvoeren wanneer het goederen betreft, die niet de Uniestatus hebben. Goederen vanuit het VK met bestemming Nederland moet je in Nederland in het vrije verkeer brengen.
g. Geldt mijn AEO-douanestatus ook bij handel met het Verenigd Koninkrijk?
Er is wederzijdse acceptatie van AEO-vergunningen (security) in de overeenkomst tussen de EU en het VK afgesproken. Deze erkenning is beperkt tot de veiligheidsmodule binnen AEO, de zogenaamde AEO-S. Dit houdt in dat bedrijven kunnen rekenen op de AEO-voordelen als het om controles voor veiligheid gaat.
h. Aan welke regelgeving moet verpakkingshout en stuwhout van en naar het VK voldoen?
Bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk mogen alleen stuwhout en houten verpakkingen (zoals pallets, houten kratten en kisten) gebruiken die behandeld en gemarkeerd zijn volgens de internationale standaard ISPM 15. Deze standaard geldt namelijk buiten de Europese Unie en in Spanje en Portugal.
i. Welke noodprocedures zijn er bij storingen en waar zijn deze te vinden?
De noodprocedures van de douane zijn hier te vinden.
a. Moet ik invoerrechten betalen als ik goederen importeer uit het VK?
De vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en het VK zorgt ervoor dat er geen invoertarieven en bijna geen quota (m.u.v. bijvoorbeeld aluminium) zijn voor alle goederen die van oorsprong zijn uit en vanaf 1 januari 2021 verhandeld worden tussen de EU en het VK. Deze vrijstelling van invoerrechten, het zogenaamde ‘preferentiële tarief’, is van toepassing op alle goederen die voldoen aan de oorsprongsregels uit deze vrijhandelsovereenkomst. Voor goederen die op basis van de WTO-regels aan een algemeen 0-tarief onderhevig zijn, hoeft je de oorsprong niet aan te tonen.
Indien de goederen niet voldoen aan de oorsprongregels gelden de MFN-tarieven van de Wereldhandelsorganisatie (WTO), zoals te vinden in de Acces2Markets-tool.
Je kunt aanspraak maken op het preferentiële tarief door daar in de invoeraangifte om te verzoeken en naar het oorsprongsbewijs te verwijzen (zie verder Q&A onderdeel Oorsprong). Hoe dit precies werkt, hangt af van de vraag of je gebruik maakt van AGS of de GPA (maandaangevers). Het is bovendien afhankelijk van het soort oorsprongsbewijs dat je van je exporteur hebt gekregen. Meer informatie is hier te vinden. Het VK maakt voor de identificatie van toegelaten exporteurs gebruik van de Britse EORI-nummers.
b. Hoe moet ik btw afdragen bij de import van goederen?
Bij invoer in de EU is afdracht van btw verplicht. Het bedrag is gebaseerd op de douanewaarde van geïmporteerde goederen. Die bestaat uit de transactiewaarde, bijkomende kosten (o.a. vervoer en verzekering tot aan de buitengrens).
Als je importeur bent, kan je verlegging van de btw op grond van een artikel 23-verleggingsregeling vergunning aanvragen. Dit doe je hier. Je mag de btw dan afhandelen via de maandaangifte en hoeft niet af te dragen op het moment van invoer.
Download hier de btw & brexit checklist.
c. Waar vraag ik het EORI-nummer aan in het Verenigd Koninkrijk?
Het EORI-nummer vraag je via dit formulier aan. Het nummer begint met GB.
d. Met welke formaliteiten moet ik rekening houden bij de doorvoer en overslag van producten uit het VK?
Als goederen uit bijvoorbeeld Ierland of de Verenigde Staten via het VK binnenkomen, is het handig om deze via een Transit-procedure (gemeenschappelijk douanevervoer) te laten binnenkomen. Dan voorkom je dat je de goederen moet inklaren en douanerechten moet afdragen. Dit is mogelijk via een digitaal systeem (NCTS of CTC).
e. Wat is er veranderd op het gebied van productstandaarden voor de import van goederen uit het Verenigd Koninkrijk?
In veel gevallen zijn de Britse producteisen gelijk aan de huidige Europese eisen. Met behulp van een certificaat kun je de marktconformiteit aantonen. Daarmee kan een Brits product bijvoorbeeld een CE keurmerk krijgen. Producten waarvoor een certificaat verplicht is, mag je alleen binnen de EU in de handel brengen met een certificaat dat is afgegeven door een ‘EU-notified body’. Wanneer producten al een certificaat van een ‘VK-notified body’ hebben dat is afgegeven voor 1 januari 2021, dan kan de ‘EU-notified body’ dit meewegen bij de beoordeling van een aanvraag voor een EU-certificaat. Ook kunnen bedrijven ervoor kiezen een volledig nieuwe aanvraag te doen. In alle gevallen moet je een aansprakelijke importeur kunnen aanduiden. Die importeur kan ook een expediteur zijn.
Binnen het akkoord zijn ook specifieke afspraken gemaakt op het gebied van producteisen voor goederen in de automobielindustrie, medische producten, organische producten en wijn. Bij deze producten zijn de producteisen in de EU en het VK geharmoniseerd.
f. Wat is de regelgeving met betrekking tot terugkerende goederen?
Voor terugkerende goederen waarop mogelijk een douaneheffing van toepassing is, moet je een zogeheten wederinvoeraangifte opmaken. Hiermee voorkom je de heffing van invoerrechten en btw bij terugkeer in de Europese Unie (EU). De wetgeving ten aanzien van wederinvoer stelt echter wel dat er een gesloten administratie moet zijn, waaruit blijkt dat de goederen waarnaar wordt verwezen op de wederinvoeraangifte, exact dezelfde zijn als de goederen die op een eerder moment (maximaal drie jaar geleden) de EU hebben verlaten. Ook geldt onder meer het vereiste dat goederen niet zijn gebruikt.
De Belastingdienst heeft laten weten dat goederen die voor 31 december 2020 naar het VK zijn gebracht, maar na 1 januari 2021 terugkeren, nog onder de regeling terugkerende goederen vallen. Wel is bewijs nodig dat de goederen tijdens de overgangsperiode of daarvoor zijn geleverd. Dit bewijs kan worden geleverd door het overleggen van bijvoorbeeld transportdocumenten en indien nodig ook andere relevante documenten, bijvoorbeeld een leasecontract. De douane kan bewijs vragen waarmee wordt aangetoond dat de goederen in ongewijzigde staat zijn gebleven tijdens hun verblijf in het VK.
g. Moet er borg worden gesteld als een importeur een vergunning artikel 23 wet OB heeft en goederen uitsluitend uit het VK betrekt?
Wanneer importgoederen vanuit het VK niet de oorsprong VK hebben, dan moeten er douanerechten worden betaald en moet zekerheid gesteld worden. Wanneer de btw verlegd kan worden naar de importeur op basis van een vergunning ex artikel 23 wet OB, zal het totale bedrag aan verschuldigde rechten bij invoer daarmee ook meestal nul zijn. Daarvoor hoeft het referentiebedrag dan ook niet te worden aangepast en geen extra zekerheid te worden gesteld.
a. Moet ik invoerrechten betalen in het VK?
De vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en het VK zorgt ervoor dat er geen invoertarieven en bijna geen quota zijn voor alle goederen die van oorsprong zijn, uit en vanaf 1 januari 2021 verhandeld worden tussen, de EU en het VK. Deze vrijstelling van invoerrechten, het zogenaamde ‘preferentiële tarief’, is van toepassing op alle goederen die voldoen aan de oorsprongsregels uit deze vrijhandelsovereenkomst. Deze oorsprong van de goederen moet je ook (kunnen) bewijzen, voordat je bij invoer aanspraak maakt op ‘preferentie’. Je kunt aanspraak maken op het preferentiële tarief door daar in de invoeraangifte om te verzoeken en naar het oorsprongsbewijs te verwijzen (zie verder Q&A onderdeel Oorsprong). Hier vind je de tarieftool van de Britse overheid voor de import van goederen in het VK. Van goederen die op basis van de WTO-regels aan een algemeen 0-tarief onderhevig zijn, hoeft je de oorsprong niet aan te tonen.
b. Wat zijn de veranderingen ten aanzien van btw bij uitvoer?
De intracommunautaire levering is niet meer van toepassing bij handel met het VK. Het btw-tarief bij de export van goederen naar landen buiten de EU is nul procent. Je kunt dus belastingvrij goederen naar het VK blijven exporteren. Om geen btw te hoeven betalen, moet je kunnen bewijzen dat de goederen daadwerkelijk zijn uitgevoerd. De uitvoer vanuit de EU kun je aantonen door het bewijs van uitgaan (douaneprocedure) of met gebruikmaking van boeken en bescheiden.
c. Wat zijn de veranderingen ten aanzien van de uitvoer van accijnsgoederen?
Het vervoer van accijnsgoederen kan niet meer plaatsvinden met gebruikmaking van EMCS (het elektronisch document voor accijnsgoederen). Het VK kent een eigen nationaal systeem voor het vervoer van accijnsgoederen.
d. Hoe zorg ik ervoor dat dat ik niet dubbel accijns betaal als ik accijnsgoederen naar het VK exporteer?
Als je accijnsgoederen exporteert, kun je teruggaaf van betaalde accijnzen krijgen. Dit doet zich voor als voor de goederen Nederlandse accijns is betaald (bijvoorbeeld Argentijnse wijn die in Nederland ten invoer is aangegeven). Daarnaast is het mogelijk EU-accijnsgoederen die opgeslagen zijn in een Accijnsgoederenplaats (AGP) onder schorsing van accijns naar de buitengrens te vervoeren (bijvoorbeeld Sherry uit Spanje). Er ontstaat dan geen verschuldigdheid van accijns. De goederen worden dan vervoerd van de AGP naar de grens onder geleide van een Administratief Geleide Document (AGD). Niet EU-accijnsgoederen (bijvoorbeeld Japanse Rijstwijn) die niet in het vrije verkeer van de EU zijn, kun je vanuit een entrepot met gemeenschappelijk douanevervoer (zie Q&A onderdeel Douaneformaliteiten algemeen) naar het VK overbrengen.
e. Welke formaliteiten zijn er nodig voor de handel van accijnsgoederen naar Noord-Ierland?
Bij vervoer van accijnsgoederen via het VK naar Noord-Ierland moet je gebruik maken van twee documenten. Allereerst van het Europese document voor vervoer van accijnsgoederen het eAD (elektronisch administratief document). Hiermee voldoe je aan de accijnsformaliteiten met Ierland. De goederen kunnen dan in Ierland ten invoer worden aangegeven, waarna de accijnzen worden betaald. Een andere mogelijkheid is om de goederen op te slaan in een belastingentrepot (vergelijkbaar met de Nederlandse accijnsgoederenplaats, AGP). Naast het accijnsdocument moet je voor vervoer door het VK ook een document voor communautair douanevervoer (doen) opstellen. Hiermee kunnen de goederen met een minimum aan formaliteiten de landbridge oversteken.
• Wel moet je bij vervoer via het VK (landbridge) gebruik maken van gemeenschappelijk douanevervoer. Voor accijnsgoederen is er dus een EMCS-transactie intra-EU nodig, voor overige goederen zijn er geen formaliteiten.
f. Wat heb ik nodig om zelf een uitvoer-aangifte te doen?
Om goederen te kunnen importeren en/of exporteren van en naar het VK heb je een EORI-nummer nodig, hier vind je meer informatie. Ook moet je beschikken over een registratie elektronisch berichtenverkeer om aangiften te kunnen doen in het aangiftesysteem van de douane. Je kunt hier de aanvraag downloaden. Tevens moet je over de vereiste applicaties beschikken om met dit systeem te kunnen communiceren.
g. Welke productstandaarden gelden er voor uitvoer?
Goederen moeten voldoen aan eisen die uit het akkoord volgen. In veel gevallen zijn deze gelijk aan de huidige Europese eisen en kun je door middel van een certificaat de marktconformiteit aantonen. Binnen het akkoord zijn ook specifieke afspraken gemaakt op het gebied van producteisen voor: goederen in de automobielindustrie; medische producten; organische producten en wijn. Bij deze producten zijn de producteisen in Europa en het VK geharmoniseerd.
h. Wat is de regelgeving met betrekking tot tijdelijke uitvoer?
Het ATA-carnet is een exportdocument dat je gebruikt bij de tijdelijke uitvoer van bijvoorbeeld gereedschap of monsters. Je vraagt het hier aan. Houd er rekening mee dat de douaneregeling voor tijdelijke uitvoer alleen geldt voor goederen die daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Uniegoederen die voor 31 december 2020 naar het VK zijn gebracht, zijn niet uitgevoerd. De Belastingdienst heeft laten weten dat goederen die voor 31 december 2020 naar het VK zijn gebracht, maar na 1 januari 2021 terugkeren, nog onder de regeling terugkerende goederen vallen (zie ook Q&A onderdeel douaneformaliteiten algemeen).
i. Wat is de procedure voor uitvoer emballage en lege emballage?
In tegenstelling tot bij retouremballage (zie volgende vraag) moet je voor lege emballage die je uitvoert naar het VK een normale procedure volgen. Als de emballage gevuld terugkeert, gaat de emballage op in het product. Voorbeeld ter illustratie: een leeg fust naar een Britse brouwerij moet je als emballage uitvoeren en keert als bier (inclusief de emballage) terug.
j. Wat is de procedure bij terugkerende emballage met EU-status?
De procedure voor terugkerende emballage met EU-status kun je vinden op de website ‘getreadyforbrexit’ die onder de volgende twee toelichtingen ingaat op de specifieke casus emballage en tankcontainers. Gezien de verwachte omvang van de stroom terugkerende lege emballage via de veerdiensten met het Verenigd Koninkrijk en de specifieke logistieke uitdagingen bij veerdiensten, is deze werkwijze vooralsnog alleen toegestaan bij terugkerende lege emballage die je per veerboot het douanegebied van de Unie via Nederland binnenbrengt. Alleen de veerbootmaatschappij/cargadoor kan de mondelinge aangifte in dit proces doen.
a. Komt mijn product in aanmerking voor vrijstelling van invoerrechten?
Om een beroep te doen op de verlaagde (0 procent) tarieven is een bewijs van oorsprong nodig. Dit bewijs kan worden afgegeven als goederen voldoen aan de product-specifieke eisen die in de bijlage van het akkoord zijn opgenomen. Let op: de eisen voor het verkrijgen van preferentiële oorsprong kunnen afwijken van die van handelsakkoorden die eerder al met andere landen zijn gesloten. Het is niet toegestaan om ten onrechte ‘EU oorsprong’ te verklaren voor naar het VK geëxporteerde goederen. Dit kan achteraf fiscale of financiële gevolgen hebben.
Als bewijsstuk van preferentiële oorsprong geldt het ‘Attest van oorsprong’ (factuurverklaring) of ‘importers knowledge’. Heeft de zending een waarde van meer dan 6000 euro? Dan moet je naast het Attest van oorsprong ook een registratie als Geregistreerd Exporteur (REX-registratie) hebben en het registratienummer op de factuurverklaring vermelden. In plaats van de REX-registratie maakt het VK gebruik van de Britse EORI-nummers in het Attest van oorsprong.
b. Wat zijn de afspraken m.b.t. oorsprong in de overeenkomst?
De oorsprongsregels in het akkoord zijn vastgelegd op basis van bilaterale cumulatie. Dit betekent dat input vanuit zowel de EU als het VK mag worden meegeteld om de benodigde drempels voor het tarief- en quotavrije markttoegang te behalen. In de oorsprongsregels is ook beschreven wat maximaal aan materialen uit derde landen mag worden gebruikt zonder de preferentiële oorsprongsstatus te verliezen.
c. Wat zijn de criteria voor het verkrijgen van oorsprong?
Het akkoord maakt gebruik van de gebruikelijke eisen voor oorsprongsverkrijging de tariefpostverspringing op 2, 4 of 6 cijferniveau, waarde en gewichtseisen (bepaald deel van de netto massa of prijs ‘af fabriek’). In veel gevallen mag een beperkte hoeveelheid goederen van buiten het VK of de EU worden gebruikt zonder dat dit invloed heeft op de preferentiële oorsprong.
Bovenop de product-specifieke eisen in de overeenkomst komen soms nog extra eisen voor het verkrijgen van een verklaring van preferentiële oorsprong. Deze eisen gelden dan naast de hoofregel, tariefpostverspringing of waarde of gewichtscriterium. Het is dus van groot belang dat bedrijven zich goed verdiepen in de specifieke regels die gelden bij uitvoer naar het VK of invoer in de EU.
d. Welke documenten kan ik gebruiken voor het aantonen van oorsprong?
Als bewijsstuk van preferentiële oorsprong geldt het ‘Attest van oorsprong’ (factuurverklaring) of ‘importers knowledge’. Heeft de zending een waarde van meer dan 6.000 euro? Dan moet je naast het Attest van oorsprong ook een registratie als Geregistreerd Exporteur ( REX-registratie) hebben en het registratienummer op de factuurverklaring vermelden.
Preferentiële leveranciersverklaringen die door bedrijven in het VK zijn afgegeven, verliezen vanaf 1 januari 2021 hun geldigheid als bewijs voor preferentiële oorsprong. Ook verklaringen die bedrijven in de EU hebben verstrekt waarin staat dat goederen VK-preferentiële oorsprong hebben, zijn vanaf 1 januari 2021 niet meer geldig.
Het bedrijf dat een leveranciersverklaring heeft verstrekt, moet zijn klant informeren dat de verklaring niet meer geldig is. Kijk zelf goed in je administratie aan wie je een leveranciersverklaring met preferentiële VK-oorsprong hebt afgegeven en informeer je klant dat deze niet meer geldig is.
e. Hoe bewijs je oorsprong van goederen?
Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden. Een eenvoudige manier is om een attest van oorsprong te laten opstellen door je exporteur. Hiermee verklaart hij de preferentiële oorsprong van de goederen op de bijbehorende factuur of bijvoorbeeld de paklijst. Iedere exporteur mag zo’n verklaring opstellen, zolang hij de oorsprong van de goederen ook feitelijk kan onderbouwen met bewijsstukken. Bij export naar het VK moet je zelf een attest opstellen en in bepaalde gevallen (zoals boven een waarde van 6000 euro) zorgen dat je een REX-registratie hebt.
f. Hoe vraag ik een REX-registratie aan?
Hier kun je een formulier voor een REX-registratie aanvragen. Vanaf 25 januari 2021 is dit een digitaal proces. Aangezien de aanvraagprocedure enige tijd in beslag neemt, kun je in de periode waarin je nog geen Rex-registratienummer hebt een voorlopige aangifte doen waarbij je het Rex-registratienummer nog niet vermeldt. Dit is mogelijk vanaf het moment dat de aanvraag door de douane is ontvangen.
g. Wat moet ik doen als ik alleen nog beschikking heb over leveranciersverklaringen?
Een leveranciersverklaring dient in de administratie aanwezig te zijn alvorens een oorsprongsbewijs (attest van oorsprong) kan worden opgemaakt. Gezien de korte tijdsspanne tussen de bekendmaking van de TCA en de datum waarop zij van toepassing is geworden, kan het voor sommige leveranciers moeilijk zijn om de exporteurs tijdig te voorzien van alle relevante verklaringen op basis waarvan de exporteurs de attesten van oorsprong kunnen opstellen vanaf de datum waarop de TCA van toepassing is geworden. Daarom wordt een tijdelijke uitzondering gemaakt. Exporteurs mogen tot 31 december 2021 attesten van oorsprong voor de uitvoer naar het VK opstellen op basis van leveranciersverklaringen die de leverancier achteraf kan indienen, mits de exporteur uiterlijk op 1 januari 2022 de leveranciersverklaringen in zijn bezit heeft. Indien de exporteur op uiterlijk 1 januari 2022 de leveranciersverklaringen niet in zijn bezit heeft, stelt hij de importeur daarvan uiterlijk op 31 januari 2022 in kennis.
h. Welke gevolgen heeft de overeenkomst tussen het VK en de EU voor handelsakkoorden tussen de EU en andere derde landen?
Het vrijhandelsakkoord tussen de EU en het VK sluit niet aan op bestaande handelsakkoorden van de EU met andere partnerlanden. Ook sluit het niet aan op akkoorden die het VK zelf heeft gesloten. Daarom verliezen goederen van VK-oorsprong per 1 januari 2021 hun preferentiële status bij invoer in alle partnerlanden van de EU. Dit geldt ook voor goederen die nog voor 1 januari 2021 aan de EU of het VK zijn geleverd. Britse en Noord-Ierse goederen tellen bij handel met derde landen niet meer mee voor het kwalificeren als preferentiële EU-oorsprong.
Als materialen uit het VK een te groot percentage uitmaken van het eindproduct dat in de EU wordt geproduceerd, dan kan dit tot gevolg hebben dat het eindproduct niet meer voldoet aan de oorsprongseisen van de desbetreffende handelsovereenkomst. Met als gevolg dat het buiten de gunstige bepalingen van deze handelsovereenkomst valt en er bij invoer niet langer een verlaagd invoerrecht geldt. Controleer dus goed of het product nog wel de EU-oorsprong heeft, als daarin materialen uit het VK worden verwerkt. Want anders kan dit dus ook gevolgen hebben voor de export naar landen als Japan en Canada.
Goederen die met een preferentieel tarief in de EU zijn ingevoerd, verliezen hun preferentiële status in het VK. Je kunt dus geen VK-preferentiële goederen met verlaging op invoerrechten doorverkopen aan bijvoorbeeld Zwitserse klanten. In Zwitserland zal je klant in dit geval invoerrechten moeten betalen. Alleen als goederen uit een derde land door een toereikende bewerking de EU deel gaan uitmaken van een eindproduct met een EU-oorsprong ligt dat anders.
Bijzondere regelingen en vergunningen
a. Ik importeer goederen van buiten de EU en bewerk of verwerk die tot andere producten of in andere producten. Een deel lever ik aan partijen in het VK. Met welke douane-technische zaken moet ik rekening houden?
Je moet voor EU-goederen die je naar het VK verzendt een aangifte ten uitvoer doen. Je kunt overwegen om de niet-EU grondstoffen die zijn verwerkt in producten die je levert aan partijen in het VK onder de bijzondere regeling actieve veredeling te plaatsen. De voor die grondstoffen verschuldigde douanerechten worden dan geschorst en zijn niet verschuldigd als je het eindproduct wederuitvoert naar het VK. Voor het gebruik van de regeling actieve veredeling heb je een vergunning nodig van de douane. De afgifte van een dergelijke vergunning gaat gepaard met een initieel onderzoek en kan enige maanden duren. Meer informatie over de regeling actieve veredeling vind je hier.
b. Als goederen zich bevinden onder de regeling passieve of actieve veredeling, waar moet ik dan bij goederentransport van of naar het VK rekening mee houden?
Goederen die voor 31 december 2020 onder de regeling actieve veredeling vielen, blijven onder de regeling actieve veredeling vallen. Bij terugkeer uit het VK moet je de goederen onder de regeling actieve veredeling (doen) administreren. Goederen die na 31 december 2020 uit het VK komen, komen niet in aanmerking voor gehele of gedeeltelijke vrijstelling van douanerechten in het kader van de regeling passieve veredeling.
c. Hoe zit het met de export van strategische goederen en de dual-use bepalingen die eerst golden?
Het VK is een bestemming buiten de EU, waardoor een vergunningplicht ontstaat voor alle goederen genoemd op bijlage 1 van de EU dual-use verordening (Verordening (EC) No. 428/2009). De Europese Commissie heeft per 1 januari 2021 het VK toegevoegd aan de lijst met landen waarvoor een Uniale Algemene Uitvoervergunning geldt. Er wordt dus een uitvoervergunning vereist: individueel ofwel via de uniale algemene vergunning EU001 (van de DUVO). Vind hier meer informatie.
Er is geen exportvergunning vereist voor: export uit EU naar eerste en ultieme eindbestemming Noord-Ierland (tenzij het bijlage IV-producten betreft). Er is wel een exportvergunning vereist voor: export uit EU naar Noord-Ierland met eindbestemming ‘derde land’ of de rest van het VK.
Exportvergunningen uitgegeven door het VK, vóór 1 januari 2021, voor zendingen van vergunning plichtige dual-use goederen vanuit de EU naar een derde land, zijn niet meer geldig. Exportvergunningen uitgegeven door een lidstaat van de EU, vóór 1 januari 2021, voor het exporteren van vergunningplichtige dual-use goederen die zich in het VK bevinden, naar een derde land, zijn niet meer geldig.
d. Wat is er voor bedrijven die onder de REACH-wetgeving vallen gewijzigd door brexit?
Per 1 januari 2021 is REACH niet meer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk, met uitzondering van Noord-Ierland. REACH is een Europese verordening over de productie van en handel in chemische stoffen. Als gevolg van brexit is de REACH-regelgeving van de EU gekopieerd naar een gelijksoortige Britse regeling, genaamd UK REACH. Daarmee zijn er nu twee sets met regels.
Bedrijven in de EU, de Europese Economische Ruimte of Noord-Ierland die goederen, stoffen of mengels kopen van of leveren aan bedrijven in Groot-Brittannië (Engeland, Schotland en Wales) krijgen zowel met EU REACH als UK REACH te maken. Zoek goed uit met welke nieuwe verplichtingen jij of je Britse zakenpartner te maken krijgen en of stoffen die je uit Groot-Brittannië betrekt nog wel toegelaten zijn op de Europese markt.
e. Wat is er voor bedrijven die onder de REACH-wetgeving en exporteren van en naar Noord-Ierland vallen gewijzigd door brexit?
Bedrijven in Noord-Ierland die goederen exporteren of importeren uit de EU kunnen EU REACH blijven gebruiken. Voor importeurs in Engeland, Schotland en Wales geldt er wel een meldplicht als ze een ton of meer aan goederen uit Noord-Ierland betrekken.
Plantaardige en dierlijke goederen
a. Voor welke producten is een certificaat van de NVWA noodzakelijk?
Kijk op de algemene brexit-pagina van de NVWA voor de verwijzing naar de verplichtingen voor jouw specifieke product. Voor de verplichtingen vanuit Britse overheden kijk je hier.
b. Hoe moet ik bij de NVWA exportcertificaten aanvragen voor dieren en dierlijke producten?
Je vraagt exportcertificaten bij de NVWA aan met behulp van eHerkenning bij de NVWA en toegang tot e-CertNL. De afdeling Certificeren op Afstand (CoA) van de NVWA maakt en vervaardigt vervolgens de exportcertificaten.
c. Wat verandert er voor importeurs van dieren en dierlijke producten?
Je kunt pas importeren uit het VK als de NVWA en douane jouw importzending hebben gecontroleerd en goedgekeurd. De NVWA kan pas controleren als de zogeheten gezondheidscertificaten zijn aangevraagd bij de bevoegde autoriteiten in het VK. De douane en NVWA controleren de gezondheidscertificaten als jouw importzending de EU binnenkomt.
Voor importeurs veranderen er 3 dingen:
- Certificeren: de exporteur moet de lading laten certificeren
- Vooraanmelden: de importzending moet worden vooraangemeld
- Importkeuring: de NVWA voert een importkeuring uit.
Let op: Wanneer de documentatie juist is, is een voorspoedige afhandeling gewaarborgd. Lees hier tips en vind een voorbeeldclausule voor heldere afspraken met Britse leveranciers.
d. Wat verandert er bij export van planten en plantaardige producten?
Er moet vanaf 1 januari 2021 voor export van ”high priority plants”, “high risk plants” en CITES-producten een fytocertificaat worden aangevraagd. Vanaf 1 juli 2022 komen daar nog een aantal planten en plantproducten bij en is bij vrijwel elk van dit soort producten een fytocertificaat vereist. Lees hier meer.
Naast een fytosanitair certificaat, eHerkenning bij de NVWA en toegang tot e-CertNL is dan ook registratie bij 1 van de 4 Nederlandse keuringsdiensten van de land- en tuinbouwsector vereist, omdat een van deze diensten jouw zending moet controleren. Bovendien moet je voor het exporteren zelf controleren of jouw zending voldoet aan de eisen van het VK. Vraag hier de exportinspectie aan.
e. Wat verandert er voor importeurs van planten en plantaardige producten?
Allereerst moet jouw Britse leverancier de zending laten certificeren. Ook moet je hier een importkeuring aanvragen.
Let op: Wanneer de documentatie juist is, is een voorspoedige afhandeling gewaarborgd. Lees hier tips en vind een voorbeeldclausule voor heldere afspraken met Britse leveranciers.
Contracten
a. Hoe zit het met verwijzingen naar EU regelgeving in onze algemene voorwaarden? Moet ik dit aanpassen?
Ga na of er in bestaande contracten en algemene voorwaarden-clausules zijn opgenomen die verwijzen naar de Europese Unie of het Verenigd Koninkrijk en laat door een jurist beoordelen of je deze moet aanpassen.
b. Kan ik na de brexit nog Nederlands recht van toepassing verklaren op mijn algemene voorwaarden en overeenkomsten?
Check het onderdeel ‘geschillenbeslechting’ in jouw contracten. Aan te raden is om voor arbitrage te kiezen en niet voor de Nederlandse overheidsrechter. Rechterlijke vonnissen zijn buiten de Europese Unie namelijk niet zomaar afdwingbaar. Bij arbitrale vonnissen is dit wel zo.
c. Ik heb vernomen dat er na de brexit een verandering heeft plaatsgevonden met betrekking tot productaansprakelijkheid. Hoe zit dat?
Als je goederen importeert vanuit het VK dan ben je een zogenaamde ‘buitenimporteur’, wat vergaande gevolgen heeft voor aansprakelijkheidsrisico’s. Bij schade veroorzaakt door de geïmporteerde producten, is deze niet meer af te schuiven op de Britse fabrikant of leverancier. Leg daarom de draagplicht voor schade veroorzaakt door een product uit de VK contractueel goed vast en onderzoek wat de gevolgen van eventuele claims zouden zijn.
Leveringsvoorwaarden
a. Moet ik in het kader van de brexit mijn gekozen ICC Incoterms® 2020-regel wijzigen?
Bij een internationale transactie spreken koper en verkoper meestal een Incoterms®-regel af. Deze bepaalt de rechten en plichten van beide partijen met betrekking tot het transport, verzekeringen, vergunningen en douaneformaliteiten. Wie op dit moment nog niet buiten de EU handelt, kan zomaar condities hebben afgesproken die na 1 januari 2021 ongunstig uitpakken. Geef daarom bijzondere aandacht aan de toepassing van de Incoterms®-regel. Zorg er ook voor dat het voor je contractspartners duidelijk is wie wat op zich neemt op basis van de gekozen Incoterms®-regel.
b. Welke leveringsvoorwaarden bestaan er en wat zijn de gevolgen van brexit op de verschillende leveringsvoorwaarden?
De keuze van de juiste ICC Incoterms®-regel kan per bedrijf verschillen. Er is geen standaard leveringsconditie voor zendingen van of naar het VK. Het feit dat Engelse klanten vaak vragen om DDP (Delivered Duty Paid), komt waarschijnlijk omdat ze zelf geen ervaring hebben met douaneformaliteiten. Toch adviseren we bedrijven hier terughoudend in te zijn, aangezien DDP betekent dat de verkoper de uitvoerformaliteiten uit de EU en de invoerformaliteiten in het VK moet verzorgen, en zo een lokale levering doet in het VK. Dit heeft fiscale consequenties in het VK, waaraan de verkoper moet voldoen. Voor bedrijven die de aangifte zelf willen doen in het VK, staan hier de mogelijkheden voor het doen van vereenvoudigde procedures en overgangsprocedures beschreven.
Wegtransport
a. Is een CEMT-vergunning noodzakelijk voor het wegvervoer naar het Verenigd Koninkrijk?
Nee. Het VK erkent de communautaire vergunning beroepsgoederenvervoer (Euro-vergunning of NIWO-vergunning). Een kopie van deze communautaire vergunning moet op het voertuig aanwezig zijn. Hierdoor vervalt de verplichting van een CEMT-vergunning voor een bilaterale rit van Nederland naar het VK. Transporteurs uit het VK moeten in het bezit zijn van de UK licence for the Community.
b. Is mijn voertuigverzekering geldig in het Verenigd Koninkrijk?
VK en EU erkennen beide de ‘Groene kaart’ op basis van wederzijdse erkenning voor de trekkende eenheid en oplegger. Het VK moet apart staan vermeld.
c. Wat is afgesproken over rijtijden?
Het akkoord bepaalt dat Britse vervoerders moeten voldoen aan sociale regelgeving inzake arbeidstijden en rij- en rusttijden en de eisen die gelden voor de tachograaf.
d. Wat is afgesproken over rijbewijzen en code 95?
Het VK erkent rijbewijzen met de code 95. VK chauffeur dienen een CPC (Certificate of Professional Competence) te overleggen.
Vanaf 21 feb 2022 is voor bilateraal vervoer tussen VK en de Europese Unie ook een vrachtrijbewijs (C) vereist bij het besturen van een voertuig waarvan de toegestane maximummassa meer dan 2.500 kg bedraagt. Nu is dat 3.500 kg.
e. Wat zijn de regels omtrent cabotageritten?
Het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft per 28 oktober een tijdelijke uitbreiding van de cabotageregels in Groot Brittannië gepubliceerd. Vervoerders, ongeacht of zij in de Europese Unie (EU) gevestigd zijn, of onder een CEMT-regeling of een bilaterale vergunningsregeling vallen, mogen in twee weken tijd een onbeperkt aantal ritten uitvoeren. De uitbreiding geldt voor een periode van zes maanden tot 30 april 2022. De uitbreiding van cabotageregels is niet van toepassing in Noord-Ierland. Britse vervoerders mogen in de Europese Unie slechts 1 cabotage rit uitvoeren.
f. Wat zijn de regels omtrent cross trade?
Het vervoer van Britse vervoerders van de ene naar de andere lidstaat (cross trade) is beperkt tot twee ritten binnen de EU voordat zij terug moeten keren naar VK, in tegenstelling tot EU-vervoerders die dit onbeperkt binnen de EU mogen uitvoeren.
Het volgende is dus mogelijk voor Britse transporteurs:
- 1x cross-trade na vervoer VK-EU
- bijvoorbeeld Londen – Rotterdam – Brussel - Londen
- 2x cross-trade na vervoer VK-EU,
- bijvoorbeeld Londen – Rotterdam – Brussel – Parijs – Londen
g. Welke veranderingen zijn er m.b.t. het eigen vervoer?
In Nederland verandert er niets voor Britse eigen vervoerders in de EU. Zij kunnen eigen vervoer met de gebruikelijke documenten aantonen. Eigen vervoer is ook zonder beperking in het VK toegestaan. Hiervoor is geen aparte UK-licence nodig. Bij controle in het VK moet je aantonen dat er sprake is van Nederlands eigen vervoer.
h. Wat zijn de actuele Covid-maatregelen voor chauffeurs?
Chauffeurs die via Frankrijk de EU binnenkomen moeten in Frankrijk een negatieve coronatest kunnen overleggen die niet ouder is dan 72 uur. In het VK zijn bij de havens en bij de Eurotunnel speciale testgelegenheden.
Chauffeurs die de EU binnen komen in een ander land dan Frankrijk hoeven geen negatieve test aan te tonen. Chauffeurs die uit de EU naar het VK reizen hoeven geen negatieve test te overleggen.
Zie hier de actuele stand van zaken in de verschillende landen.
Gebruik van veerdiensten
a. Is deelname aan het Get Ready for Brexit-platform van Portbase verplicht?
Ja, om de problemen die brexit oplevert voor vervoer met veerdiensten op te vangen, is gekozen voor een uniforme oplossing waar alle ketenpartijen op aanhaken. Ook de ‘short sea’ werkt via het Get Ready for Brexit-platform.
b. Is transport zonder gebruik te maken van het Get Ready for Brexit-platform naar het VK mogelijk?
Nee, zonder juiste documentatie via het Get Ready for Brexit-platform is transport naar het VK niet mogelijk. Vrachtauto’s die niet over de juiste documenten beschikken, zullen worden geweigerd aan de poort van de veerbootterminal. Bij import zullen vrachtauto’s die niet over de juiste documentatie beschikken terug moeten keren naar het VK. Zonder juiste documentatie mag de vrachtauto niet van de terminal en de chauffeur mag niet overnachten op de terminal.
c. Wie is verantwoordelijk voor welke documenten binnen het Get Ready for Brexit-platform?
Verschillende partijen kunnen verschillende rollen aannemen, maak hierover afspraken met je transporteur/expediteur/douane-agent. Vind hier 4 korte instructievideo’s.
d. Wie moet bij binnenkomst in het VK de ENS (safety and security declaration) verzorgen?
De verplichting ligt bij de transporteur of zijn vertegenwoordiger.
e. Is onbegeleid vervoer ook nog steeds mogelijk?
Ja, maar maak duidelijke afspraken met de lokale (Engelse) vervoerder over het overnemen van het transport. Alternatieven zijn het omzetten naar begeleid vervoer met een beroepsvervoerder of eigen vervoer.
f. Hebben de veer- en shortsea havens in NL, BE en FR een code (kantoor van uitgang)?
De havens zijn te vinden in de COL (lijst van Douanekantoren). De COL is gepubliceerd (openbaar) en via de volgende URL te vinden en te raadplegen: ec.europa.eu/taxation_customs
g. Waar vind ik meer informatie over het beleid van de andere West-Europese havens en Eurotunnel?
Handige links zijn:
Luchtvracht
a. Blijven luchtvrachtverbindingen tussen het VK en EU in stand?
Ja, er zijn afspraken gemaakt over gelijkwaardige toegang tot elkaars luchtvaartmarkten waarbij vrachtvluchten tussen het VK en de EU gewoon doorgang vinden.
b. Blijft het mogelijk om luchtvracht in transit via het VK te vliegen?
Ja, dit blijft mogelijk. Voor luchtvracht zijn aparte regels opgesteld, waarbij vrachtvluchten gebruik mogen maken van de ‘5e vrijheid’. Hierbij mogen vrachtvluchten vanuit de EU via het VK naar een derde land vliegen en andersom.
Personeel
a. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor het VK?
Voor de meeste mensen geldt dat, als je woonachtig bent in Nederland, je vanaf 1 oktober 2021 niet meer met een Europese identiteitskaart naar het VK kunt reizen. Je hebt dan een geldig paspoort nodig; lees hier meer.
b. Wanneer heb ik een visum nodig voor een zakenreis naar het VK?
In het akkoord is opgenomen dat voor korte zakenreizen (maximaal 90 dagen in een periode van 180 dagen) met specifieke doeleinden je geen visum nodig hebt. Dit geldt bijvoorbeeld voor het bijwonen van vergaderingen, opleidingsseminars en handelsbeurzen, de in- of verkoop van goederen of diensten, of onderhandelingen voeren. Het VK heeft unilateraal besloten voor korte reizen met specifieke doeleinden een periode van maximaal 6 maanden toe te staan. Check hier de noodzaak voor een visum.
c. Welke afspraken zijn er gemaakt t.a.v. sociale zekerheid?
Onderdanen van de EU die in het VK reizen, werken of wonen (en omgekeerd) behouden hun rechten op bepaalde uitkeringen en toeslagen.
d. Kunnen mijn Nederlandse werknemers in het VK werken?
Heb je een vestiging in het VK? EU-burgers mogen niet meer zomaar in het VK wonen en werken. Houd daar rekening mee voor jouw personeel. Zorg dat je weet wat de procedure wordt voor EU-burgers om in het VK te mogen wonen en werken. Voor een langer verblijf heb je meestal wel een visum nodig. Voor goedkeuring van een langer verblijf in het VK moeten professionals aan verschillende criteria voldoen, zoals een bepaald salaris hebben en voldoende beheersing van het Engels. De Britse regels zijn complex en zeer gedifferentieerd. Daarom is het advies om je goed te verdiepen in wat in jouw specifieke geval geldt.
e. Willen jouw medewerkers zich vestigen in het VK?
Woont jouw werknemer al vijf jaar aaneengesloten in het VK? Dan kan hij/zij een verblijfsstatus voor onbepaalde tijd aanvragen. Woont jouw medewerker korter dan vijf jaar in het VK? Dan kan hij/zij voorlopige verblijfsstatus aanvragen. Daarmee mag je in het VK blijven wonen en werken totdat je er in totaal vijf jaar woont. Daarna kun je alsnog een verblijfsstatus voor onbepaalde tijd aanvragen. Meer over de status en de aanvraag vind je op de website van de Britse overheid. De deadline om een aanvraag in te dienen is 31 juni 2021. Verhuist jouw medewerker naar het VK? Raadpleeg dan het Points-Based Immigration System.
f. Blijft studentenuitwisseling met het VK nog mogelijk?
Dat is zeker mogelijk. De EU en het VK hebben afspraken gemaakt in hun handels- en samenwerkingsovereenkomst, maar over stage lopen zijn geen afspraken gemaakt. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2021 de regels van de Britse overheid gelden voor stage lopen in het VK. Meer informatie kun je hier terugvinden.
g. Kan ik een stagiair of werknemer inhuren uit het VK?
Ja, dat kan nog steeds, daarvoor vraag je als werkgever een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) aan. Omdat het VK zich nu buiten EU bevindt zijn de regels anders dan voorheen. Je leest hier welke procedure er moet worden gevolgd bij de IND.
h. Ik wil een medewerker met een leidinggevende functie uit het VK (tijdelijk) overplaatsen naar mijn vestiging in Nederland. Kan dat?
Ja dat kan, maar je moet dan wel een verblijfsvergunning voor de medewerker aanvragen bij de IND. Meer informatie over deze aanvraagprocedure lees je hier .
Dienstverlening
a. Welke dienstverlening mag ik verrichten in het Verenigd Koninkrijk?
Een werknemer van een buitenlandse fabrikant of leverancier mag in het Verenigd Koninkrijk installatie-, sloop-, reparatie- en servicewerkzaamheden uitvoeren of advies geven over apparatuur, computer hardware en software. Er moet dan wel een koopcontract, leveringscontract of leasecontract met een Brits bedrijf of organisatie zijn.
b. Welke afspraken zijn er gemaakt t.a.v. beroepskwalificaties?
In de overeenkomst tussen de EU en het VK is de wederzijdse erkenning van beroepskwalificaties niet vastgelegd. In het akkoord zijn wel procesafspraken gemaakt met betrekking tot het bereiken van wederzijdse erkenning van beroepskwalificaties in de toekomst.
Evenementen
CO₂-reductie workshops
Gratis, meerdere data29 december 2024Diverse data zowel online als offlineCommunity-bijeenkomsten
Communities (exclusief voor leden)13 januari 2025Op meerdere data en locatiesMKB Business Tours
Van ondernemers voor ondernemers
Communities (exclusief voor leden)15 januari 2025Op meerdere data en locaties
Vragen over internationaal ondernemen?
Peter en zijn collega's helpen je graag verder